compositie xxi - de magnaat |
In mijn persooonlijke opvatting heb ik nooit mij zoveel willen bemoeien met het wel of niet lezen van de soms heel povere dan weer zeer indrukwekkende maar nooit perfecte persoonlijke getuigenissen en verhalen, beschrijvingen, die voor de deelfunctie verschenen. Daaom heb ik mij in eerste instantie de filosofie aangewend dat het al genoeg was om te volstaan met het neerschrijven van hetgeen van mij werd gevraagd kennis van te nemen, en een enkele keer meende ik dat naar mijn bericht aangaande een of ander onderwerp node werd uitgezien. De schrijver, dat is het wonderlijke, wordt gewaardeerd om dat hij op en niet al te zware en soms ook wat humostisch op te vatten wijze dingen waar mensen het moeilijk mee kunnen hebben, met enkele woorden wat lichter kan maken voor die ander die niet zelfstandig zijn gedachten op kan schrijven. Mijn professionele bijdrage in het geheel van de wereld van het blog heb ik doorgaans aangeduid met een functie in de zin van secretaris.
Het is daarom niet dat ik zelf van mening ben dat ik nu zo interessant zou zijn, ook niet dat ik alles wat er maar wetenswaardig is zou weten, maar wel dat het mijn voortdurende overweging is dat de mensen om mij heen en wat verder weg het belangrijk vinden er kennis van tenemen hoe het met mij gaat en wat het verhaal is dat daarbij hoort. En nu, nu ik wat tot bezinning ben gekomen na de roes van het feest der openbaring, het boekje is nu wel bijna geheel verteerd, nu raak ik in de gedachte dat ik in sommige zaken mij mogelijk wat in allegorische zin op te vatten heb vergist, of misschien dat ik mijn eigen schriftuur anders opvatte dan de inhoud van het bericht voor de lezers wilde zijn, zelfs dat de reden voor de schriftuur wellicht voor het eigen land van herkomst wat minder gewicht in de schaal legt maar in een wereld wat verder dan de Euromast heel interessant gevonden is. Wat het dat laatste aangaat vind ik dat ik in Nederland op een nooit door mijzelf als zo allesbeheersend ervaren manier helemaal zo prettig ben behandeld door velen, die menen dat het zo is "dat met die man je dat mag doen", waarbij ik in het ongewisse ben gebleven over wat zij bedoelen. Nooit evenwel heb ik gemeend dat ik onder druk informatie heb verstrekt die ik niet uit eigen motivatie wilde vrijelijk afstaan en ik ben ermee onbekend gebleven hetgeen men meende te mogen begrijpen uit mijn arbeid.
- vluchtige ontmoeting - |
Maar, zo redeneer ik, zou ik dan niet weten wie hij is, die ik vertegenwoordig, of gaat het eerder om wie die mens die hij vertegenwoordigt in de ogen van andere mensen is, of wordt mij vanuit den hoge gevraagd naar wie ik ben, of besta ik voor mijzelf in persoonlijke zin helemaal niet? Want, is dit belangrijk om zo in te zien, in zijn identiteit zo men wil zijn karakter, het gelijkblijvende in de persoonlijkheid die een mens is, is de mens niet vrij om te kiezen, wel is de mens vrij om te kiezen naar de mate dat hij zijn handelen goed vindt of minder goed, maar verder ben ik nu ik de hele bijdragensfeer heb doorzien tot de slotsom gekomen dat ik deze keer de gedachte mag koesteren dat voor ons land gedurende vele jaren de klok heeft stilgestaan en dat er over een periode van een generatie tot in dit heden helemaal niets aan verandering is gekomen. Ik bedoel dat behalve in virtuele zin en spijts van diefstallen en bewuste aggressie die ik heb meegemaakt, vanwege mijn eigen belangstelling in sommige onderdelen van onze westerse kultuur die het geheel der openbaarheid kan bijeenhouden en die er zijn om mij mijn recht op goed begijpen van mijzelf en diens motivatie te schenken op een alternatieve manier dan de statische mogelijkheid om mijn wereld maar zo te aanvaarden als deze is.
Madonna Syrenaica |
En de waarheid in deze dingen zal ons vrij maken iedere voor zich en wij met zijn allen bij elkaar. Qoute: 'Oh oh wat zijn wij blij dat ik in Holland vrij.'
- sleeping beauty - |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten