kruikje

kruikje
Korinthisch
Posts tonen met het label boom. Alle posts tonen
Posts tonen met het label boom. Alle posts tonen

maandag 26 januari 2015

gezondheidszorg is belangrijk, voor mij, voor jou, voor jullie

- composiet colors -



Alle bestuur en alle wetenschap en alles wat te maken heeft met goed je woordje kunnen doen, er zal nog wel meer zijn waar de mensen doorgaans een beetje tegenop kijken, maar al die dingen beginnen  bij de mens die ze heeft verworven zelf, en hoewel ik een tijd geleden bezwaar maakte tegen die uitermate grote belangstelling voor dat woordje 'zelf' en ertoe kwam te verklaren dat er geen zelf bestaat, kom ik er toch toe te verklaren dat behalve wat je kunt leren er ook van die bijzondere gaven bestaan waarmee je zulke dingen je eigen kunt maken eerder dan in je vriendenkring gebruikelijk wordt geacht//

//leren, derhalve: er is een instantie in mensen die de taak hun leven in beweging te zetten en daarin ook te houden overneemt wanneer zij gebrek aan bewustzijn en bewuste keuzes vertonen, zo'n instantie noemt iemand die onbevangen is meestal gewoon 'ik zelf', mijzelf, of 'mij' of 'me', en wanneer het gaat om het bezitten van jouw wereld zegt iedereen meestal: 'mijn' zoals bij 'mijn  fiets'/


maandag 22 december 2014

'er moest iets gebeuren, er moet iets aan gedaan' - zien betekent ernaar kijken //

- een foto die ik heb opgeladen in National Geographic:

- en natuurlijk de diapositievenreeks die ik de lezers verschuldigd ben//
        **  - van gemeentewege verklaard  (brouillon onderaan bladzijde)
( ik heb mij niet vooraf overtuigd van de optimale kwaliteit van de slideshow *)

__________________________________________________ 
 - titel: 'relatie relativiteit'  

- citaat: 'mensen verwachten van hun huisarts dat hij ze van hun kwalen afhelpt, zelden is er iemand die inziet hoe hij er zelf ook iets aan kan doen.'



 - titel: 'het modebeeld in mijn studeervertrek'

woensdag 19 november 2014

een kind maakt geen onderscheid tussen bewust en onbewust

compositie xxi - de magnaat
Nu ik toch zo gedurig bezig ben om de bedoelingen van de Heer te verduidelijken maak ik van de gelegenheid gebruik enkele van de inzichten die mij toekomen als van mij eraan toe te voegen. Ik doe dit onder meer omdat ik mij ervan bewust ben geworden dat als ik denk dat mensen heel goed weten wie ik ben het erop uitloopt dat  zij mij vertellen dat zij niet goed weten wie ik dan wel ben. En ook, omdat mij het gevoel bekruipt dat ik nooit zo mededeelzaam ben geweest in het verduidelijken van mijn identiteit en mijn opvattingen omtrent wat er van mij gevraagd is, en deze zijn ook divers. Er zijn grote verschillen te constateren in de wijze waarop ik over mijzelf nadacht en mijzelf zie op het ogenblik, ik bezit ook maar weinig beeld van mijn eigen werkelijkheid, en ik ben bang dat de waan van deze tijd dat iedereen die afwijkt van het niet bestaande normale daarmee ook als ziek te verklaren valt en de consequenties daarvan. Al te lang heeft de psychiatrische veeartsenij zich met mij beziggehouden omdat 'het  zo'n interessante man is', mede waardoor dat ego zo uitvergroot is geworden of geweest. Het publiceren via het internet geniet in onze tijd grote populariteit en veel mensen houden een blog bij voor familie en vrienden of clubgenoten, organisaties en bedrijven willen er ook wel de mogelijkheid toe bieden de ontwikkelingen te volgen, en zo is er een toren van Babel ontstaan die zijn gelijke in omvang in de geschiedenis der wereld nog niet heeft gevonden. Helemaal zonder zin is het fenomeen, dat iedereen de mogelijkheid heeft tot op zekere hoogte in de openbaarheid te treden niet, maar ik vraag mij af of deze stroom van bekentenissen wel überhaupt zoveel wordt gelezen en bij het inzien van sommige sites rijzen mij de haren te bergen vanwege de grote hoeveelheid aan tekst die men aangeboden krijgt.

In mijn persooonlijke opvatting heb ik nooit mij zoveel willen bemoeien met het wel of niet lezen van de soms heel povere dan weer zeer indrukwekkende maar nooit perfecte persoonlijke getuigenissen en verhalen, beschrijvingen, die voor de deelfunctie verschenen. Daaom heb ik mij in eerste instantie de filosofie aangewend dat het al genoeg was om te volstaan met het neerschrijven van hetgeen van mij werd gevraagd kennis van te nemen, en een enkele keer meende ik dat naar mijn bericht aangaande een of ander onderwerp node werd uitgezien. De schrijver, dat is het wonderlijke, wordt gewaardeerd om dat hij op en niet al te zware en soms ook wat humostisch op te vatten wijze dingen waar mensen het moeilijk mee kunnen hebben, met enkele woorden wat lichter kan maken voor die ander die niet zelfstandig zijn gedachten op kan schrijven. Mijn professionele bijdrage in het geheel van de wereld van het blog heb ik doorgaans aangeduid met een functie in de zin van secretaris.

donderdag 6 november 2014

"van oude dingen, de mensen die voorbij gaan"/ het verleden heeft opgehouden?

Lang heb ik geleefd als het ware in een vertegenwoordiging van een verleden tijd waaraan ik wellicht ook wel als een steun voor velen heb gerefereerd, en het zal zo zijn dat deze vasthoudendheid aan het adagium dat indien wij ons als samenleving anders oriënteren in het gemeenschappelijk denken over onze historie ons land daarbij zeker de baat zal verkrijgen dat het wellicht als een der eersten in Europa op aangepaste wijze zich toegang kan verschaffen tot de nieuwe tijd die voor de deur staat en ons wacht, een tijd waarin zekerheid van oordeel en een nuchtere beschouwing van feiten tegen de achtergrond van een als gemeenschappelijk gesteld belang wederom zal behoren tot het zeer wezenlijke aspect van die veelgeprezen volksaard die omschreven wordt als nijver, een aspect van het maatschappelijk leven dat naar het  onze indruk is zowel geldt voor het  denken en de besluitvorming in de Zuidelijke als in de Noordelijke Nederlanden. Ik zal de laatste zijn om beide staatkundige eenheden het recht op een eigen zelfstandigheid te betwisten en geloof erin dat in een onafhankelijk doch gezamelijk verder gaan nog eens te meer de prudentie waarmee in 1840 tot de afscheiding werd besloten zich kan bewijzen. Om het duidelijk te stellen: deze dualiteit van hetgeen in zijn grond een eenheid vormt heeft ons allen bepaald geen windeieren opgeleverd en men kan zich in goede gemoede de vraag stellen wie zich in 1840 nu in feite van wie heeft onderscheiden willen en om wat voor redenen, het fabeltje dat er spanningen bestonden van taalkundige aard verwijs ik in deze liever naar een ruime koelkast om zo rond de Kerst nog eens te worden bezien op waarde en waardering.
Beide landen worden en werden geconfronteerd met dezelfde vraagstukken evenwel, hetgeen mij ertoe besluiten doet de mening aan te hangen dat een dubbelop beleidsvorming niet alleen economisch steeds nadeliger zal blijken maar ook dat de door mij in ons land geschetste vraagstukken niet tot een oplossing kunnen geraken zonder de medewerking van de buitenlandse partners in de Benelux, het lijkt mij raadzaam in deze de representatieve functies toe te kennen aan een 's Gravenhage dat het inmiddels tot grotere rijpheid van oordeel heeft gebracht op menig gemeenschappelijk gebied.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Het is slechts gelegen in het gevoelsleven als een kwaliteit en een vermogen in waarheid te getuigen van de bedoelingen welke met ons volk zijn aangegaan toen het zich schaarde rond de Prins van Oranje in een verleden dat onmiskenbaar even roemrucht is als dat het in Europa de roep geniet dat in deze lage landen de aanzet werd gegeven tot een nieuwe periode in de wereldgeschiedenis welke gepaard ging met grotere welvaart en een verbetering van de levensomstandigheden, een verlichting van het geestelijk leven en een opbloeien van de wetenschap, bovendien met alom in Europa een zo dringend gewenste verruiming van de kredietmogelijkheden voor menige natie. In de Nederlanden, zo luidde het, werden vele talen gesproken en was alles te koop wat men zich wensen kon en verder waren de vrouwen er 'des belles femmes'.
Het is deze faam die onze landen nog altijd als een eigenheid aankleeft maar wie zal kunnen bevroeden hoe wij een indruk maken op een buitenland dat verder weg is dan ooit in overeenkomstigheid met onze maatschappelijke instellingen en kultuur?

********************************************************************************
//in de sterren aan de hemel droomt de mensheid zich een weg naar de toekomst//

MUZIEK: 
Wolfgang Amadeus Mozart - zogenoemde 'Turkse Mars' - op de piano uitgevoerd door Ronals Brautigam. Oorspronkelijk luidde de titel van de mars anders en was het muziekwerk geschreven voor klavecimbel hetgeen in de uitvoering te beluisteren valt//dikwijls componeerde Mozart gelegenheidsmuziek voor het Keizerlijke Wenen, mogelijk was de titel wel verbonden met een buitenland dat natuurlijk wat in het zonnetje gezet diende te worden en, niet te vergeten, Wolfgang en zijn gezin moesten zich ook brood op de plank verschaffen.//om toegang te krijgen tot het Weense hof moest men in de tijd van Mozart heel wat werk hebben verzet en vooral een lange adem hebben.


zondag 12 oktober 2014

wij, spullenbaas en speelman en houder van de marketentser, blazen een laatste deun in 't venster /gediggie*

De Speelman Rotterdam-Overschie, Zuid-Holland
De Speelman Rotterdam-Overschie,
Zuid-Holland (Photo credit: Wikipedia)
't Mocht niet zo zijn of ik ten leven ben de vrucht van pachtboer's zinnen,
ten beminnekozen kiezen kan de voorkeur van het levend geven willen
het dringen van een goed geïnformeerde breder vader's lispelende pen,
de ganse natie van de Espagnoolse vrijheid ooit met veel lawijt ontkomen
kan ik thans wel verzeggen aan de tomen van dit kledekes  haar zomen,
dat 't flikt en 't flooit voor rader rederijk's genoegen wel behouden wil
in 't groter wereld's venster de gedachtes van de marketentster,
waarvoor in deze onze tijd een zegen gaat voor die de rentenierster
terwille van de knecht ligt nader bij, de vader trekt aan 't verbiedelijke mening van zijn leger,
dat 't toch goed toeven blijft in de krijgelijke kraaiennest van de geborgen huis aan die naijveriger
koeler moord ontkomen, nog erger had gekund, daar spreken zij niet beter over,
de macht van die gedogelijker woning is er naar van zonder ouderen sprake,
dat wie ooit al in zijn oog en al het oosten en het westen heeft geschouwd,

dinsdag 23 september 2014

wat er aan de hand is is geen vraag, ik word hervormd tot een waarachtig mens

begonia rosebud tutu
//het was me vaak al vreemd te moede zo werden al die influenceringen over mij uitgestort in een niet oorspronkelijke hoop dat ik een bevredigend antwoord zou kunnen geven aan wat mij nu voorkomt als een vragstuk dat uitgroeide tot een wereldprobleem, ik heb altijd gedacht dat het zo hoorde en dat ik zo behoorde te leven als ik doe, echt goed en gezond verstand heeft mij in feite nimmer in de steek gelaten en ik ben bij tijd en wijle inderdaad een knap acteur geweest, de enige mogelijkheid om uit het conflict te geraken is gelegen in een oekomenische opvatting en bespreking van hetgeen "de mij" is geschied en voorzeker schrijf ik niet alleen maar over mijn persoon/

//is dit wat nu gebeurt soms het probleem van een organische denkfout die maar niet het toelaten kan te doen begrijpen dat een normaal mens zich te betonen de eerste voorwaarde vormt voor een duurzaam naar waarheid uitoefenen van hetgeen vaak wordt aangehaald als "die taak welhaast te zwaar"/

// het is er volgens mij op uitgedraaid dat heel Nederland van mening is dat er een andere koning moet zijn en dat deze in zijn luister dient te worden hersteld, ik wil opmerken dat mijn landelijk beleven in een andere zin heeft vorm gekregen dan alleen van Maastricht tot Groningen gegeven/

// ik wil niet verhelen dat ik paf sta van hetgeen mogelijk is voor het beteugelen van de om zich heen grijpende twijfelarij "doet ie het wel of doet ie het niet"- ik geloof dat het tijd is de mensen erop te wijzen dat er eerder en in groter genezend voordeel van kan worden overlegd dat het bestaande vraagstuk zich uitdrukt in een keuze die luidt: "wie van de drie?"

zondag 21 september 2014

Keukenhof in het najaar: "kunnen de bolletjes al in de grond en wat met de blauwe druifjes?"


Ik denk dat op het ogenblik, mijn ogenblik reikt nogal ver, namelijk van 17 september tot en met Burendag 27 september in het jaar 2014, de keizer is dood laat me met rust, het is mij onbeklemd wat de bedoelingen zijn in het heden hetgeen mij de gelegenheid biedt eens op onderzoek te gaan in een meer recent verleden, neen, Binky hoeft niet temet uitgerookt te worden, het dier heeft zijn vakantie verdiend en ik vind aleen dat hij wat alng in het buitenland zijn verblijf heeft, de kameraadjes zullen wel goed voor Binky zorgen, Clem is nogal wat geweest, met name 19 maart 2014 ligt ons nog vers in het gehugen e geloof ons, van die oplossende aha-verkalringen wordt niemand echt beter, wat gebeurd is is gebeurd is heel gewon niet waar als statement en getuigenis, het enige dat ons rest is mijn oprechte dankbaarheid tonen naar de zijde van het Koninklijk Huys van Oranje Nassau en the House of Winsor, de uitspraak is: 'we zijn er uit' -
3 musketiers - "screenplot Studio Bueri"

//per slot van rekening kun je de pijnappelklier ook beschouwen als een blauwe dan wel een bruine boon, beide vegetatieve oplossingen voor het honger van djihad genieten niet onze voorkeur; hoewel ik in wezen in gematigde zin een djihadist getuig te zijn, zomaar niet tegen iemand of iets in het bijzonder gericht behalve tegen het luie vlees, #Dan //de precieze vertaling, dat ligt lastig bij onze arabische broedergemeenschap en haar belendende percelen, van de woordkeus "dji'hadj' is in feite voor het Nederlands taalvermogen: streven /&Cl7 +++

zondag 14 september 2014

zou ik dan eindelijk eens mogen begrijpen waar deze algemene waanzin over gaat?

Men meent dat ik geen gelukkig leven heb gekend, en ik geloof dat ik dat in die zin kan bevestigen die deze lieden aan het menselijk geluk toekennen: materiële voorspoed, warme vriendschappen en verder dan maar doen wat je voor de geest komt en waar je je zinnen op hebt gezet.

Dieven en hoerenvolk zijn bij mij in en uitgelopen, en degene waar ik mijn vertrouwen in had gesteld verried mij nogmaals nadat hij met zijn zogeheten geluk in zaken al wat verder gekomen was. En het oordeel werd steeds bevestigd dat ik mij niet bewust was van wie ik ben en van waar ik voor word aangezien, een vertegenwoordigende macht in een belofte gegeven die eens is uitgeschreven en waarvan gedacht werd dat hij niet was gerealiseerd omdat hij waar het verhaal over gaat was 'mislukt'.

Ik geloof dat ik het recht heb mijn morele bezwaren tegen dit soort redeneringen te uiten door deze althans kenbaar te maken voor die toegang hebben tot mijn blog.

In 1974 heb ik zeer bewust een keuze gemaakt mij ervan te onthouden in te gaan op verwachtingen welke vanuit een hoogmoedig misverstaan van het eigen denken op mij werden afgevuurd bijna, ik kwam niet naar die mij hadden verwacht, en ik blijf de opvatting toegedaan dat die verwacht wordt niet uit zijn eigen gedachte komen mag.

Wie een profetische verwachting neerschrijft mag niet menen dat deze toepasbaar is naar menselijk overwegen en in de menselijke realiteit, een waarachtige profetie gaat over eschatologische werkelijkheden waar de mens geen toegang toe heeft totdat de tijd gekomen is dat deze zich voltrekken.

Wat er voor het overige met mij en om mij is geschied daaraan heb ik geen persoonlijke boodschap te kennen te geven, die voor ons zijn getuigenis afgeeft zal deze onverwijld verschaffen kunnen indien er nog ook maar één van al diegenen die menen sterker te zijn dan de verrijzenis uit de doden tot inkeer komen wil.

Ik ben in een menselijke zin gegeven en ik wijk daar niet van af.

video tour de Cologne - de grote buitenstad van de Nederlanden is Keulen


Voor mijn politieke inzicht in de geschiedenis en de plaats van ons land in verhouding tot een altijd groter omringend buitenland is alweer lange tijd door mij gekoesterd een droom, mijn droom over de grote stad Keulen waar alle begonnen zaken eindigen en weer beginnen kunnen, tenminste indien het domkapittel daarmee instemt. Ik herinner mij dat de door mij bewonderde koningin van Frankrijk Maria de Medici in Keulen is gestorven, en volgens mijn opvattingen is zij degene geweest die de Eau de Cologne heeft uitgevonden naar een oud recept dat zij nog van haar moeder had geërfd die weer de dochter was van de Weense keizer. Wat in Keulen zelf gebeurd is en gedaan wordt enzovoorts daarnaar heb ik om mijn droom te bewaren nooit onderzoek willen doen, ik ben er slechts bekend mee geraakt dat enkele jaren geleden een klok uit de Domtoren naar beneden is gevallen, zomaar, alsof het een voorteken is geweest, het zal wel een hele klap gegeven hebben.

Wanneer het met Duitsland goed gaat krijgen de cultuurgoden en -godinnen weer belangstelling voor het verre Japan, en ik vermoed dat dat in deze tijd ook gebeurt en te merken is in de kunstwinkeltjes en -handel in de stad. De foto onderaan is die van een bloeiende japanse esdoorn waarmee ik de stad wil eren

Onmiskenbaar vormt ons land een min of meer onafhankelijk kultuurgebied waarmee het oude Keulen zich beter kan oriënteren in de tegenwoordige tijd, wij staan er bekend als een zeer informerend en betrouwbaar volk. Dat vormt een eer. Met de grote prijs van Aken wil ik niets meer van doen hebben, geef mij maar Kölnisch Wasser//de video is leuk en geeft een mooi  beeld//


de kolen- en staalgemeenschap heeft het nog lang uitgehouden - oorzaken en gevolgen van een financiële crisis

Ik heb nogal lang mogen nadenken over de unificerende strevingen binnen Europa en hoe ik daar tegenover wil staan na jarenlange ervaring met een nogal knellend politiek concept dat getiteld was 'éducation permanente', een jaren '70 oplossing voor de constipatie van de president van de 5e republiek, wat ik eraan overhield is een lichte neiging tot migraine wanneer ik overweeg dat ik de hele bulk aan veranderingen die telkens vanuit Brussel worden voorgesteld moet verwerken in mijn denken over mens en maatschappij in het Nederland waarin ik staatsburger ben geworden. Mijn uiteindelijke conclusie waarover ik mij voor het hoofd kan slaan dat deze mij niet eerder helder is geworden is dat een staatkundige organisatie op grond van een economisch denken dat niet gestoeld is op een evenwichtige democratische idee geen bestaansrecht heeft in mijn voorkomen en dat het een onderdeel van mijn optiek moet zijn verzet aan te tekenen tegen een politieke eenheid waarvan de leiders geen rechten bezitten om belastingen te heffen en vertegenwoordigende posities in te nemen omdat hetgeen zij vertegenwoordigen mogen en kunnen een bedrijfsmatige structuur heeft aangenomen die feitelijk verantwoordelijk moet worden geacht voor het toenemende waardenverlies dat ongeveer eveneens sinds de jaren '70 van de voorafgaande eeuw in ons land heeft plaatsgevonden en nog altijd grote groepen van de bevolking in een greep houdt waaraan het moeilijk te ontsnappen is.

Ik wil mij gaarne beschikbaar houden voor een herstel van de waardenbepaling en de vertegenwoordigende zin die een deel vormt van de politiek-economische kultuur die ons land nu alweer bijna 500 jaar als kenmerkend voor haar plaats binnen die zo veranderlijke politiek-religieuze wereld in een Europa dat behalve een mythische inhoud een telkens weer zichzelf hervindende evenwichtigheid bezit als de erfenis van eeuwen afwisselende strijd en overleg situaties. Onderhandelen met een wereld die tot die erfenis behoort acht ik de enige juiste weg welke de vereniging van Europese Staten kan inslaan, ik acht mij persoonlijk wel bekwaam daarin een plaats in te nemen van toewijzende leskracht en bestuurlijke inhoud als een vertegenwoordigende taak voor de overheid die de beslissing kan nemen ons woord als een leidraad te beschouwen onder conditie van de liberaliserende stellingname van de aanwezige Autoriteit voor een heden dat zich mag onderscheiden als de aanzet tot een nationale toekomst.


van de kultuur kun je ook wat leren, er is uiteraard meer te bemerken dan de natuurlijke existentie - esdoorn wel en wee

Acer osakazuki -
Japanse esdoorn in herfsttooi

Acer palmatum 'Osakazuki' (Japanse esdoorn)


Het blijkt dat in deze tijd er een probleem wordt gemaakt van de esdoorn aanwas in tenminste ons land, er is een sterke opkomst van wilde twijgen uit zaad en de soort heeft een groot telkens weer tot aanwas leidend wortelgestel, vrijwel elke tuinliefhebber ziet in de esdoorn eerder onkruid dan een nuttige houtsoort en het hout is ook wat week te heten, of deze toedracht van feiten altijd zo heeft bestaan is niet gebleken voor ons denken en wij hebben gekonstateerd dat deze wilde aanwas ons iets te vertellen heeft aangaande bodemkundige en klimatologische omstandigheden over jaren, het is maar al te vaak gebleken dat de natuur van ons land eerder op de hoogte was van toekomstige ontwikkelingen dan de bewoners....mijn konklusie is: wij moeten beter leren zien en denken..zo'n ontwikkeling kost tijd en heeft een verloop en zal niet voor iedereen gelijktijdig gaan, de van vader op zoon gedachte doet er weer wat minder toe want dat gaat om de actieve functies van de menselijke bestendigheid....//van de japanse esdoorn kunnen wij veel leren, doorgaans is de importerende tuin een kultuurtuin wat betekent dat het gedrag van het gewas gemakkelijker te volgen is, japanse esdoorns zijn wat kleiner en van een grotere schoonheid dan de Hollandse soorten, eveneens is er bij het japanse hout een veranderlijkheid over de seizoenen hetgeen qua observatie minder langdurig is dan de statische groeiwijze die wij inheems kennen// 

Beschrijving

Acer palmatum 'Osakazuki' is een breed opgaande goedgroeiende Japanse esdoorn. 
Deze Japanse esdoorn bereikt uiteindelijk een hoogte van circa 350- 400 cm. 
Acer palmatum 'Osakazuki' loopt in het voorjaar bronskleurig uit met een roze zweem. 
Acer palmatum 'Osakazuki' staat het liefst zonnig maar verdraagt lichte schaduw. 
Opvallend kenmerk zijn de roze gekleurde vruchten (propellers).
Acer palmatum 'Osakazuki' heeft een mooie rode herfstkleur en is goed winterhard.