kruikje

kruikje
Korinthisch

zaterdag 24 januari 2015

take-up | *Chef5* | woodenshoe walking + uitleg in Hervormde zin





Waar het over gaat, ik geloof dat er wel mensen zijn die mij daarnaar willen bevragen, helaas, het uiteindelijke antwoord bezit ik ook niet dan in mijzelf en mijn mogelijkheden dan maar te geloven en mijzelf en zijn antennes te volgen, sommige kunstenaars kunnen op het punt van wat zij bedoelen heel vinnig en op hun teentjes getrapt antwoorden, dat kan ik iedereen verzekeren//

//of nu 'de kunstenaar' de hele lading dekt? Tja, kunst, zeker in deze tijd, fungeert als een waarheidslievende wijze van iets op een sociaal verantwoorde manier te kunnen overbrengen, en omdat ik zo'n goed verstand bleek te bezitten heeft de Here Here mij verkozen sommige van zijn bemerkingen ten goede door te briefen, zo is mij bekend geworden nadat het mijn start was dat ik in een droomtoestand de veldtypist van generaal Patton was geweest, dat was wel een aardig typetje die zich niet voor 'een dom blondje' zou laten houden, dan kreeg je met de generaal te maken//

//inderdaad, ik heb blonde haren inmiddels geloof ik tegen het zilvergrijze aan, daarvan wordt gezegd dat het te maken heeft met de kenmerken van de Noordelijke volkeren van Europa, hoewel mijn moeder weer donkerbruin haar bezat dat zij liet permanenten//

//het ligt niet in de lijn van onze ouderlijke afkomst een positie te claimen of te pretenderen, hooguit willen wij wel eens een geschreven sollicitatie doen wanneer er geen ander werk voor handen is (praat me daar maar liever niet van, ik ben van de crisis van '56) - het vormt onze bedenkelijkheid dat het Koninkrijk der Hemelen in opstand was gekomen tegen de heersende bedoelingen onder de mensen//

//ik beloof bij deze dat ik mij in geval van een conflictsituatie rondom de Nederlanden Vorstendom niet afzijdig zal houden van een duidelijk standpunt//dat het allemaal zoveel gemakkelijker kan wanneer er vrede zou heersen onder de mensen is maar een fabeltje uit een mooi boek//

'met deze bemaskering heb ik onder jullie geleefd en gestreden'
uitspraak: uiteraard heb ook ik al die dingen meegemaakt waar
wij het nu met zijn allen zo moeilijk mee hebben -
veilig in een ziekenhuis was maar de mantel voor het gebeuren -
- Jesaja:....wonderlijke raadsman.... - 

maandag 22 december 2014

'er moest iets gebeuren, er moet iets aan gedaan' - zien betekent ernaar kijken //

- een foto die ik heb opgeladen in National Geographic:

- en natuurlijk de diapositievenreeks die ik de lezers verschuldigd ben//
        **  - van gemeentewege verklaard  (brouillon onderaan bladzijde)
( ik heb mij niet vooraf overtuigd van de optimale kwaliteit van de slideshow *)

__________________________________________________ 
 - titel: 'relatie relativiteit'  

- citaat: 'mensen verwachten van hun huisarts dat hij ze van hun kwalen afhelpt, zelden is er iemand die inziet hoe hij er zelf ook iets aan kan doen.'



 - titel: 'het modebeeld in mijn studeervertrek'

maandag 24 november 2014

Online - tuinhuis - ik ben iemand anders geweest

English: Randecker Maar
 Randecker Maar (Photo credit: Wikipedia)
Online Photo Editor, English



+++++++++++++++++++++++++++++++++++++

zomaar een open 'wall' - muur - ergens
- moabitische benadering van David's hof - 
Europa heeft alweer een hele geschiedenis achter de rug en nog wordt de nymph niet wakker uit haar ogenschijnlijk diepe slaap. Hedenmorgen hoor ik op de televisie France 5 dat er geen 'rêve européenne' is, het zet mij aan tot denken, tot me amuseren met enkele vage beelden, tot het maken van een tekening en tot het instellen van vele, vele apps in mijn drive, en nog had ik 'mijn probleem' niet opgelost of ook maar kunnen overzien: ik konkludeerde dat de droom van Europa er misschien in mag bestaan dat de droom in een herinneringsbeeld gegeven is, niet kan worden overzien of gestuurd.



Europa, lieve dame op een stier gedragen naar de oevers van weer een andere zee, ge zijt niet in te zien, ge zijt niet over het hoofd te zien, maar helaas, ge zijt al gebeurd, ge zijt al mee met ons gegaan, en zie maar dat ge iemand vinden kunt die zich Uw schone aanschijn nog herinneren kan. Ergens in die eindeloze verten van dat 'eens' en 'van weleer' en 'ooit', ergens daar kunnen wij jou zoeken, vinden is er waarschijnlijk weer niet bij, ik zou de toedracht van de feiten liever niet willen vernemen oog in oog met een weliswaar witte maar daarom niet minder hard briesende stier.




*******************************************************************

in het video archief is wel meer opgeduikeld en bewaard:
een holistische benadering van mijn denk- en gevoelswereld vertelt mij althans veel over dat 
Europa waar ik al sinds jaar en dag in woon en werk, hetgeen ontbrak was een dergelijke
visie op mijn inkomen, maar daaromtrent moeten de lieve lezertjes nog
wachten op de berekeningen die spoedig zullen volgen, eerstens: stakingen 
en oppositie, indien naar vermogen omgerekend dan ben ik altijd wel in goeden doen....
&&&&7777777777&&&&
|** video: HOLLISTEN HOLLAC HOLLANDE

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

woensdag 19 november 2014

een kind maakt geen onderscheid tussen bewust en onbewust

compositie xxi - de magnaat
Nu ik toch zo gedurig bezig ben om de bedoelingen van de Heer te verduidelijken maak ik van de gelegenheid gebruik enkele van de inzichten die mij toekomen als van mij eraan toe te voegen. Ik doe dit onder meer omdat ik mij ervan bewust ben geworden dat als ik denk dat mensen heel goed weten wie ik ben het erop uitloopt dat  zij mij vertellen dat zij niet goed weten wie ik dan wel ben. En ook, omdat mij het gevoel bekruipt dat ik nooit zo mededeelzaam ben geweest in het verduidelijken van mijn identiteit en mijn opvattingen omtrent wat er van mij gevraagd is, en deze zijn ook divers. Er zijn grote verschillen te constateren in de wijze waarop ik over mijzelf nadacht en mijzelf zie op het ogenblik, ik bezit ook maar weinig beeld van mijn eigen werkelijkheid, en ik ben bang dat de waan van deze tijd dat iedereen die afwijkt van het niet bestaande normale daarmee ook als ziek te verklaren valt en de consequenties daarvan. Al te lang heeft de psychiatrische veeartsenij zich met mij beziggehouden omdat 'het  zo'n interessante man is', mede waardoor dat ego zo uitvergroot is geworden of geweest. Het publiceren via het internet geniet in onze tijd grote populariteit en veel mensen houden een blog bij voor familie en vrienden of clubgenoten, organisaties en bedrijven willen er ook wel de mogelijkheid toe bieden de ontwikkelingen te volgen, en zo is er een toren van Babel ontstaan die zijn gelijke in omvang in de geschiedenis der wereld nog niet heeft gevonden. Helemaal zonder zin is het fenomeen, dat iedereen de mogelijkheid heeft tot op zekere hoogte in de openbaarheid te treden niet, maar ik vraag mij af of deze stroom van bekentenissen wel überhaupt zoveel wordt gelezen en bij het inzien van sommige sites rijzen mij de haren te bergen vanwege de grote hoeveelheid aan tekst die men aangeboden krijgt.

In mijn persooonlijke opvatting heb ik nooit mij zoveel willen bemoeien met het wel of niet lezen van de soms heel povere dan weer zeer indrukwekkende maar nooit perfecte persoonlijke getuigenissen en verhalen, beschrijvingen, die voor de deelfunctie verschenen. Daaom heb ik mij in eerste instantie de filosofie aangewend dat het al genoeg was om te volstaan met het neerschrijven van hetgeen van mij werd gevraagd kennis van te nemen, en een enkele keer meende ik dat naar mijn bericht aangaande een of ander onderwerp node werd uitgezien. De schrijver, dat is het wonderlijke, wordt gewaardeerd om dat hij op en niet al te zware en soms ook wat humostisch op te vatten wijze dingen waar mensen het moeilijk mee kunnen hebben, met enkele woorden wat lichter kan maken voor die ander die niet zelfstandig zijn gedachten op kan schrijven. Mijn professionele bijdrage in het geheel van de wereld van het blog heb ik doorgaans aangeduid met een functie in de zin van secretaris.

dinsdag 18 november 2014

wat men veronderstelt dat een koning is verschilt nogal eens

Sancta Hadwiga - koningin van Polen
Er is mij altijd geleerd dat ik meegaand zou moeten zijn, vriendelijk en bemoedigend, dat ik het goed moet voorhebben met mijn medemensen en dat ik uiteindelijk ook mijn ouders moet eren en mij onthouden van drinkebroers en rokkenjagers, kortom dat ik een heilig leven zou moeten leiden waarin ik mij mag inzetten voor de dingen des  levens die mij aangaan, dit alles met als wezenklijke leidraad de meerdere eer en glorie van de Vader der mensen die mij geroepen heeft mij bewust te zijn van hetgeen hij mij had bestemd. Ik kan niet garanderen  dat ik mij in alle opzichten aan deze regels altijd hield, en het lezen van de brieven van de apostel Paulus waarin  voor het eerst in de jonge kerk van de Heer over zonde werd nagedacht in veroordelende zin heeft mij altijd grote moeite gekost en innerlijke conflicten zodanig opgeroepen dat ik vrijwel geheel mijn morele vorming daaruit kan verklaren en dat ik de inhoud van de brieven van de kleine man ben gaan verafschuwen en er niet eens meer mij veel van kan herinneren. En voor het overige wil ik kwijt, dat de Clemens natuurlijk wel een dromer is aan wie wel eens meer de identiteit van een heilig apostel kenbaar is gemaakt, en een Clemens is geen paus maar een apostel van de uitleg en de schriftverklaring, bovendien een integer en betrouwbaar man, die het niet zo op heeft met slechtgehumeurde heethoofden en querulanten maar daarvan wel enige ervaring heeft opgedaan met een samenleving die naar prachtige moraliteit gaarne luisteren wil..


Dat er op deze wereld ook mensen leven die maling hebben aan zulke waarden als welke ik mijzelf heb voorgesteld te dienen en juist het omgekeerde doen en verder nog een hoop slechte en dwaze dingen meer, daarmee was ik vroeger al bekend geraakt maar ik ben toen niet bij machte geweest mij tegen hun invloed en praktijk te verzetten. Ik heb mij het voornemen gemaakt dat ik deze keer sterker moet zijn dan de volgelingen der dwaalleraren die hun leerlingen voorhouden dat zij slechte mensen zijn en dus ook slechte dingen moeten doen. Helaas. Wederom ben  ik in mijn kinderlijkheid zomaar niet anders te kunnen zijn dan die ik gegeven ben in dit leven in handen gevallen van deze groeperingen, maar een voornemen om hun van hun dwaasheid af te houden of zoiets als hen voor te houden wat de goede weg des levens is koester ik niet. Een Clemens namelijk ontmoet zulke mensen altijd in zijn leven, elke Clemens genoemde kan daarover meepraten en het fenomeen van de verering der kwade zaken is zodanig populair geworden in ons land, mede omdat het zich laat aanzien dat er goed mee wordt verdiend, dat de verleidingen die van deze mensen uitgaan heel moeilijk doorbroken kunnen worden en dat verzet feitelijk niet schijnt te helpen. Ik denk dat men vanaf de antieke oudheid of het oude Perzië of nog langer geleden met deze stroming in de cultuur te maken heeft gehad, hoewel de mensen die deze leer aanhingen zichzelf niet altijd als slechte mensen hebben beschouwd. Het is pas in de 20e eeuw dat deze gedachten over kwade mensen te zijn zijn ingang heeft gevonden bij hen, het spoor is dus nog vers maar wat het mij aangaat mogen mensen van zichzelf en van een ander denken war ze willen zolang ze maar niet met mij en mijn principe te maken krijgen of tegen de wet ingaan. Ik zeg evenwel daarmee niet dat ik alles best vind en over mijn kant laat gaan, maar wel dat de vrijheid die in ons land voor elke burger een geldig en gemeenschappelijk recht vertegenwoordigt ik van zodanige waarde en betekenis acht dat deze ook allen toekomt. En wat het de wet betreft, in onze dagen leven allen in Nederland daarmee in conflict tot op zekere hoogte en voelt iedereen zich schuldig aan een strafbaar feit en vorm ik daarop geen uitzondering.

Ik weet uit mijn studietijd van weleer dat het onder mensen die met de wet in conflict zijn of strafbare feiten tot hun verdienste rekenen, gewoonte is dat zij zich groeperen rondom die gemeenschappelijke zondigheid die zij met elkaar delen en waarmee zij elkaar dwingen om binnen de groep te blijven. En meestal zwijgen zij over de realiteit waar het wat hun betreft om gaat, hun euvele daad, en het zwijgen dat van hen komt voelt aan als betrouwbaar maar hun hart is tegelijkertijd daarbij van steen.

Ik wil niet hier noteren dat ik verkondiging en vergeving reken tot mijn zaak en taak, ik geloof ook niet dat een christelijke openbaring veel zou teweeg brengen want de menigte heeft liever de veiligheid van het kwade geweten dat zij tenminste ergens een historische grond kunnen vinden om hun onvolkomenheid te rechtvaardigen. En daar zit wat in, en het feit dat men bij geboorte een mooie naam kreeg vrijwaart niemand van de onvolkomenheid van het bestaan dat hij aan zijn naam niet vermag te voldoen dan door de plichten die deze met zich brengt te vervullen en zo denken allen in Nederland erover en een Clemens te heten betekent nog niet dat men meteen ook maar een heilige is die de zonde niet kent. Tot een groep te worden gerekend houdt evenwel niet een volledige bepaaldheid van de eigen identiteit in en mensen zijn zoveel meer dan wat anderen van hen denken, soms zou ik wensen dat ik kon schrijven dat mensen dikwijls zoveel minder zijn. Het is niet zo dat ik een zekere gevoeligheid voor wat er over de Clemens wordt gedacht geheel afwijs want geïdentificeerd te worden als de directeur van vleeshandel de Groot & zn. is een zeer moeilijke aangelegenheid waarbij men het licht opgeeft nog maar iets mooi's en goed's te willen doen. Al hetgeen ik mag betekenen en verrichten heb ik mij in aanvang moeten veroveren en al het andere daartoe nodig werd mij erbij gegeven, het is wellicht meer de waarheid welke ik wil dienen en deze is groter dan ik ben.