kruikje

kruikje
Korinthisch

zondag 14 september 2014

een Here Here wil zijn baan behouden....keep an eye on us//

van Alex Levin Art
 //de lezer gelieve te verstaan dat een botanicus zich altijd wat anders wil laten horen en er een andere denkwijze op na pleegt te houden dan normale mensen, de wetenschap biedt evenwel voldoende mogelijkheden tot compensatie van de opgelopen tekorten//

//ik heb al eens eerder vast mogen stellen dat de meeste bloemen en planten en ook onze bomen en struiken er maar met één duidelijke zekerheid zijn toebedeeld: dat het volgend voorjaar na hun slaapperiode weer zal aanbreken naar gewoonte...de mensen kennen wel de verwachting maar een herinnering van de seizoenen zal nooit zeer scherpe vormen aannemen//

//om aan ons bericht nog wat ruimte voor het hart te laten voeg ik toe dat ik mij heel prettig voel wanneer ik een moeilijke rekensom weer eens nauwkeurig heb voltooid en afgerond, daar komt zelfs veel plezier bij te pas.../tekorten zijn eerder interessante gegevens voor sommige mensen dan moeilijke situaties te heten//een beursgang van Tuindorp Oostzaan acht ik geheel in overeenstemming met de huidige toenemende behoefte aan bankgaranties//ook de zelfstandige ondernemer heeft keuzes gemaakt en te maken, een scherpe blik op de toekomst is evenwel geen optie voor succes in zaken meer//in onze aanpak van de algemene budgettering bieden evenwel gunstige resultaten uit het verleden een mooie garantie voor een goede toekomst// een programmeertaal die blijvend vernieuwingen verdient betreft het converteren van bestanden//zakelijk succes is van veel factoren afhankelijk en niet voor iedereen weggelegd om aan te kunnen: liever een poes in de mand dan een soes in de hand//

ja ik ben ook zo'n vrucht van de eikeboom genoemd maar volgende week begint de herfst weer dus zekerheden in deze komen er van zelf//voor wie een leuke tocht wil maken: druiven plukken in Frankrijk, Spanje of Italië betekent een leuke en leerzame werkvakantie waar je voor lang wat aan hebt, de departementsboeren komen handen tekort//treinen naar Lourdes hebben ook vrijwilligers als bv brancardiers wel eens nodig//


de afkomst van Willem Beefspier is in nevelen gehuld en wie hij-hij is geweest dat weten wij niet precies

Ik vond mijn ervaringen met sir Anthony van der Dijcke ook al niet zo duidelijk gesteld als 'in feite gaat het hierom menneke'....

Wel ben ik ermee bekend geraakt dat in de Gouden Eeuw velen een nieuwe naam aannamen waarmee zij in de geschiedenis voor ons kenbaar worden, dit gebeurde ook in de tijd van sir Thomas Gainsborough....


zou men kunnen aanvaarden dat ik geen tijd had voor beuzelarijen?

In het algemeen behandelt de menselijke geest, anders gezegd ons denken, één onderwerp tegelijkertijd, neemt het in overweging, gaat er mee om en verbindt er weer andere onderwerpen van overwegen mee totdat zich uiteindelijk een beeld heeft gevormd waaruit ons denken een nieuwe gedachte opvat die tot bevredigend antwoord stemt op de vraag wat hetgeen is dat onze verwondering heeft gewekt. Zo ons denken verloopt zo verloopt het overwegen van de wijsheid evenzeer. In de Kerk wordt deze wijsheid ter afgrenzing van de wens zijn oorsprong te begrijpen de mensen overgeleverd als de Heilige Geest die gezonden werd en wordt vanuit de identiteit die de Messias voor ons heeft doen overleveren. In zijn denken rationaliseert een mens zijn natuurlijke onbegrensde mogelijkheden tot eenheid met zijn oorsprong, en vanuit deze voorwaardelijke ordening gaat ons rationele verstandelijke vermogen altijd voor onze tijdelijkheid uit in het tijdsbestel waarin wij zijn gegeven als die mensen waar het uiteindelijk in elke religie over gaat, gebeurde dat niet dan hadden wij geen besef meer van tijd en hield ons waarachtige werkelijke leven gewoon op.

Het is moeilijk te begrijpen voor de moderne mens die alles wenst te onderwerpen aan zijn zin tot beloning voor een inspanning en de gedachte dat hij met een nuttige bezigheid van doen heeft dat er voor zover ik daarvan de waarde heb leren kennen meer mogelijkheden bestaan voor ons denken en handelen dan alleen met de waarderingen van nuttigheid en loon omschreven. Ik ben er niet zo mee bekend of mijn woorden een algemene geldigheid toekomt doch wij halen ons het schriftwoord aan dat inhoudt dat wie horen kan zal luisteren uit vrije keus ('wie oren heeft om te horen dat hij luistere...'). De toegang die de mens in de loop der geschiedenis eveneens is  verschaft kan ook zijn die van het spel, en die van de liefde.

zou ik dan eindelijk eens mogen begrijpen waar deze algemene waanzin over gaat?

Men meent dat ik geen gelukkig leven heb gekend, en ik geloof dat ik dat in die zin kan bevestigen die deze lieden aan het menselijk geluk toekennen: materiële voorspoed, warme vriendschappen en verder dan maar doen wat je voor de geest komt en waar je je zinnen op hebt gezet.

Dieven en hoerenvolk zijn bij mij in en uitgelopen, en degene waar ik mijn vertrouwen in had gesteld verried mij nogmaals nadat hij met zijn zogeheten geluk in zaken al wat verder gekomen was. En het oordeel werd steeds bevestigd dat ik mij niet bewust was van wie ik ben en van waar ik voor word aangezien, een vertegenwoordigende macht in een belofte gegeven die eens is uitgeschreven en waarvan gedacht werd dat hij niet was gerealiseerd omdat hij waar het verhaal over gaat was 'mislukt'.

Ik geloof dat ik het recht heb mijn morele bezwaren tegen dit soort redeneringen te uiten door deze althans kenbaar te maken voor die toegang hebben tot mijn blog.

In 1974 heb ik zeer bewust een keuze gemaakt mij ervan te onthouden in te gaan op verwachtingen welke vanuit een hoogmoedig misverstaan van het eigen denken op mij werden afgevuurd bijna, ik kwam niet naar die mij hadden verwacht, en ik blijf de opvatting toegedaan dat die verwacht wordt niet uit zijn eigen gedachte komen mag.

Wie een profetische verwachting neerschrijft mag niet menen dat deze toepasbaar is naar menselijk overwegen en in de menselijke realiteit, een waarachtige profetie gaat over eschatologische werkelijkheden waar de mens geen toegang toe heeft totdat de tijd gekomen is dat deze zich voltrekken.

Wat er voor het overige met mij en om mij is geschied daaraan heb ik geen persoonlijke boodschap te kennen te geven, die voor ons zijn getuigenis afgeeft zal deze onverwijld verschaffen kunnen indien er nog ook maar één van al diegenen die menen sterker te zijn dan de verrijzenis uit de doden tot inkeer komen wil.

Ik ben in een menselijke zin gegeven en ik wijk daar niet van af.

video tour de Cologne - de grote buitenstad van de Nederlanden is Keulen


Voor mijn politieke inzicht in de geschiedenis en de plaats van ons land in verhouding tot een altijd groter omringend buitenland is alweer lange tijd door mij gekoesterd een droom, mijn droom over de grote stad Keulen waar alle begonnen zaken eindigen en weer beginnen kunnen, tenminste indien het domkapittel daarmee instemt. Ik herinner mij dat de door mij bewonderde koningin van Frankrijk Maria de Medici in Keulen is gestorven, en volgens mijn opvattingen is zij degene geweest die de Eau de Cologne heeft uitgevonden naar een oud recept dat zij nog van haar moeder had geërfd die weer de dochter was van de Weense keizer. Wat in Keulen zelf gebeurd is en gedaan wordt enzovoorts daarnaar heb ik om mijn droom te bewaren nooit onderzoek willen doen, ik ben er slechts bekend mee geraakt dat enkele jaren geleden een klok uit de Domtoren naar beneden is gevallen, zomaar, alsof het een voorteken is geweest, het zal wel een hele klap gegeven hebben.

Wanneer het met Duitsland goed gaat krijgen de cultuurgoden en -godinnen weer belangstelling voor het verre Japan, en ik vermoed dat dat in deze tijd ook gebeurt en te merken is in de kunstwinkeltjes en -handel in de stad. De foto onderaan is die van een bloeiende japanse esdoorn waarmee ik de stad wil eren

Onmiskenbaar vormt ons land een min of meer onafhankelijk kultuurgebied waarmee het oude Keulen zich beter kan oriënteren in de tegenwoordige tijd, wij staan er bekend als een zeer informerend en betrouwbaar volk. Dat vormt een eer. Met de grote prijs van Aken wil ik niets meer van doen hebben, geef mij maar Kölnisch Wasser//de video is leuk en geeft een mooi  beeld//


Immanuel Kant, verlichtingsapparatuur en positivisme, dat moet over een gloeilampenfabriek gaan




de kolen- en staalgemeenschap heeft het nog lang uitgehouden - oorzaken en gevolgen van een financiële crisis

Ik heb nogal lang mogen nadenken over de unificerende strevingen binnen Europa en hoe ik daar tegenover wil staan na jarenlange ervaring met een nogal knellend politiek concept dat getiteld was 'éducation permanente', een jaren '70 oplossing voor de constipatie van de president van de 5e republiek, wat ik eraan overhield is een lichte neiging tot migraine wanneer ik overweeg dat ik de hele bulk aan veranderingen die telkens vanuit Brussel worden voorgesteld moet verwerken in mijn denken over mens en maatschappij in het Nederland waarin ik staatsburger ben geworden. Mijn uiteindelijke conclusie waarover ik mij voor het hoofd kan slaan dat deze mij niet eerder helder is geworden is dat een staatkundige organisatie op grond van een economisch denken dat niet gestoeld is op een evenwichtige democratische idee geen bestaansrecht heeft in mijn voorkomen en dat het een onderdeel van mijn optiek moet zijn verzet aan te tekenen tegen een politieke eenheid waarvan de leiders geen rechten bezitten om belastingen te heffen en vertegenwoordigende posities in te nemen omdat hetgeen zij vertegenwoordigen mogen en kunnen een bedrijfsmatige structuur heeft aangenomen die feitelijk verantwoordelijk moet worden geacht voor het toenemende waardenverlies dat ongeveer eveneens sinds de jaren '70 van de voorafgaande eeuw in ons land heeft plaatsgevonden en nog altijd grote groepen van de bevolking in een greep houdt waaraan het moeilijk te ontsnappen is.

Ik wil mij gaarne beschikbaar houden voor een herstel van de waardenbepaling en de vertegenwoordigende zin die een deel vormt van de politiek-economische kultuur die ons land nu alweer bijna 500 jaar als kenmerkend voor haar plaats binnen die zo veranderlijke politiek-religieuze wereld in een Europa dat behalve een mythische inhoud een telkens weer zichzelf hervindende evenwichtigheid bezit als de erfenis van eeuwen afwisselende strijd en overleg situaties. Onderhandelen met een wereld die tot die erfenis behoort acht ik de enige juiste weg welke de vereniging van Europese Staten kan inslaan, ik acht mij persoonlijk wel bekwaam daarin een plaats in te nemen van toewijzende leskracht en bestuurlijke inhoud als een vertegenwoordigende taak voor de overheid die de beslissing kan nemen ons woord als een leidraad te beschouwen onder conditie van de liberaliserende stellingname van de aanwezige Autoriteit voor een heden dat zich mag onderscheiden als de aanzet tot een nationale toekomst.


van de kultuur kun je ook wat leren, er is uiteraard meer te bemerken dan de natuurlijke existentie - esdoorn wel en wee

Acer osakazuki -
Japanse esdoorn in herfsttooi

Acer palmatum 'Osakazuki' (Japanse esdoorn)


Het blijkt dat in deze tijd er een probleem wordt gemaakt van de esdoorn aanwas in tenminste ons land, er is een sterke opkomst van wilde twijgen uit zaad en de soort heeft een groot telkens weer tot aanwas leidend wortelgestel, vrijwel elke tuinliefhebber ziet in de esdoorn eerder onkruid dan een nuttige houtsoort en het hout is ook wat week te heten, of deze toedracht van feiten altijd zo heeft bestaan is niet gebleken voor ons denken en wij hebben gekonstateerd dat deze wilde aanwas ons iets te vertellen heeft aangaande bodemkundige en klimatologische omstandigheden over jaren, het is maar al te vaak gebleken dat de natuur van ons land eerder op de hoogte was van toekomstige ontwikkelingen dan de bewoners....mijn konklusie is: wij moeten beter leren zien en denken..zo'n ontwikkeling kost tijd en heeft een verloop en zal niet voor iedereen gelijktijdig gaan, de van vader op zoon gedachte doet er weer wat minder toe want dat gaat om de actieve functies van de menselijke bestendigheid....//van de japanse esdoorn kunnen wij veel leren, doorgaans is de importerende tuin een kultuurtuin wat betekent dat het gedrag van het gewas gemakkelijker te volgen is, japanse esdoorns zijn wat kleiner en van een grotere schoonheid dan de Hollandse soorten, eveneens is er bij het japanse hout een veranderlijkheid over de seizoenen hetgeen qua observatie minder langdurig is dan de statische groeiwijze die wij inheems kennen// 

Beschrijving

Acer palmatum 'Osakazuki' is een breed opgaande goedgroeiende Japanse esdoorn. 
Deze Japanse esdoorn bereikt uiteindelijk een hoogte van circa 350- 400 cm. 
Acer palmatum 'Osakazuki' loopt in het voorjaar bronskleurig uit met een roze zweem. 
Acer palmatum 'Osakazuki' staat het liefst zonnig maar verdraagt lichte schaduw. 
Opvallend kenmerk zijn de roze gekleurde vruchten (propellers).
Acer palmatum 'Osakazuki' heeft een mooie rode herfstkleur en is goed winterhard.

wij willen het graag goed doen - Holland's interieur

Demetrius van Phaleros - een filosoof op de troon? [wikipedia]

Henri Moore - 3 standing figures (1953)


Van de oudheid gesproken, in de antieke culturen kwamen ook wel modernismen op en erg behoudend was de burger meestal niet wanneer het om de handelsbelangen ging.

Een oligarchie duurt maar een periode van een tijd, wij noemen dit verschijnsel in ons land het vormen van een minderheidskabinet, soms is er eerder sprake van een kernkabinet als ingreep in het regeringskader.

Het kan gebeuren dat de politieke ontwikkelingen in de samenleving sneller verlopen dan in de parlementaire democratie, dan wordt een dergelijke ingreep noodzakelijk ten behoeve van het behoud van de parlementaire verhoudingen en een vermindering van de druk op de kiezer om alweer naar de stembus te moeten gaan.

Verkiezingen vormen niet alleen dikwijls een obstakel voor een politiek van besluitvorming ter bevordering van het behoud van de parlementaire en staatkundige vrijheden, zij kunnen de ontwikkeling van een vernieuwing in het beleid ook voor vele jaren remmen. Het is aan de zittende regering in overleg met de democratische geledingen in vertegenwoordiging om te bepalen of deze remmende werking gunstig of ongunstig wordt geacht, het moge evenwel opnieuw een staatkundige verandering in de Constitutie worden geacht dat een dergelijke positieve of negatieve beslissing de instemming van de koning dient te genieten.

Piet Mondrian - compositie met rood (1939)

Het staatshoofd van een land heeft niet alleen een initiërende maar ook een controlerende taak, zonder een bevestiging van de zijde van een autoriteit kan geen enkele democratie lang stand houden.

In ons land is de politieke eenheid die voorwaarde is voor een gunstig verlopend staatsbestel tot een ideale vorm uitgegroeid welke naar mijn smaak een toetsing aan de reëele staatkundige verhoudingen van node maakt.