kruikje

kruikje
Korinthisch

zondag 14 september 2014

video tour de Cologne - de grote buitenstad van de Nederlanden is Keulen


Voor mijn politieke inzicht in de geschiedenis en de plaats van ons land in verhouding tot een altijd groter omringend buitenland is alweer lange tijd door mij gekoesterd een droom, mijn droom over de grote stad Keulen waar alle begonnen zaken eindigen en weer beginnen kunnen, tenminste indien het domkapittel daarmee instemt. Ik herinner mij dat de door mij bewonderde koningin van Frankrijk Maria de Medici in Keulen is gestorven, en volgens mijn opvattingen is zij degene geweest die de Eau de Cologne heeft uitgevonden naar een oud recept dat zij nog van haar moeder had geërfd die weer de dochter was van de Weense keizer. Wat in Keulen zelf gebeurd is en gedaan wordt enzovoorts daarnaar heb ik om mijn droom te bewaren nooit onderzoek willen doen, ik ben er slechts bekend mee geraakt dat enkele jaren geleden een klok uit de Domtoren naar beneden is gevallen, zomaar, alsof het een voorteken is geweest, het zal wel een hele klap gegeven hebben.

Wanneer het met Duitsland goed gaat krijgen de cultuurgoden en -godinnen weer belangstelling voor het verre Japan, en ik vermoed dat dat in deze tijd ook gebeurt en te merken is in de kunstwinkeltjes en -handel in de stad. De foto onderaan is die van een bloeiende japanse esdoorn waarmee ik de stad wil eren

Onmiskenbaar vormt ons land een min of meer onafhankelijk kultuurgebied waarmee het oude Keulen zich beter kan oriënteren in de tegenwoordige tijd, wij staan er bekend als een zeer informerend en betrouwbaar volk. Dat vormt een eer. Met de grote prijs van Aken wil ik niets meer van doen hebben, geef mij maar Kölnisch Wasser//de video is leuk en geeft een mooi  beeld//


Geen opmerkingen:

Een reactie posten